söndag, mars 13, 2011

Sveriges sär-textade bidrag till eurovision

Fredrick kempes låt - popular (on spotify) - vann mellodifestivalen, som framfördes av Eric Saade, vilket nog alla vet. alla vet nog också att det stod mellan flickidolerna Saade och Danny i slutet men Erics ödmjukhet mot publiken och Sverige gjorde henom mer populär.

Men på allvar, är det någon som tittat närmare på texten?
Här är första versen:
Stop, don't say that it's impossible
'Cause I know it's possible
Though I know you never look my way
I can say; you will one day
I can say you will one day
Är det bara jag som irriteras över att de två första meningarna i låten håller mellanstadieklass, om ens det. Det är ju pinsamt hur usel texten är, och detta ska vi skicka att representera oss i Düsseldorf i maj.

Jag tror att låten vann delvis tack vare Eric Saades "ödmjukhet" mot folket, han "verkar" uppriktigt lycklig och han
Skulle vilja fira med hela svenska folket om han ska vara helt ärlig, men får göra det genom alla bilder som läggs ut på nätet istället. (maries intervju med Saade)
Dock är jag inte säker på han kan charma europa på samma sätt, eftersom de inte har våran jantelag överallt. men kanske kan han lyckas ändå med sin blygsamma tro på sig själv, eller om han plötsligt skulle bli en liten Charlie sheen?
jag gillade dansen dock, grymt.
Eric Saades glaskross och Michael Jacksoninspirerade koreografi tog honom hela vägen till Eurovision Song Contest. (DN)
Sedan all denna uppståndelse kring att han krossade lite glas på scen? på vilket sätt är det annorlunda än när Nielsen hade en laser bur i sitt nummer eller det brinnande pianot eller all annan pyroteknik som finns med? det kan ju omöjligt vara första gången någon krossar glas på en scen?

uppdatering: han är smart dendär Saade, antingen har han lurat oss framför näsan med att spela ödmjuk, eller så tränar han på att vara kaxig och dryg... självförtroende har han ju faan, jämför sig med slatan och ska "sätta sveriga på kartan".
- Ska man slå igenom i Europa ska man göra det med sin låt och sitt framträdande, inte genom att signera skivor på ett köpcentrum. Kunde jag slå igenom med "Manboy" i Sverige när jag var helt okänd så kan jag göra det i Europa också. Jag vill sätta Sverige på kartan och bli nästa stora popstjärna. (eric saade, Svd)
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar