söndag, mars 06, 2011

Här är orden du Måste kunna 2011

Tidningen Internetworld listar de ord man måste kunna 2011. Listan riktar sig till till dem som arbetar med digitala kanaler, men vissa ord är bra för alla att känna till. (Kunskapsbloggen)
detta har de gjort för att språkrådets lista inte räckte till, därför har de gjort en egen lista. Jag kände inte igen många av orden men nu vet jag vad en twitterbeef, troll och en foliehatt är. Här är de jag tycker är viktigast, men hela listan hittar du här
Bloppis - När en bloggare bestämmer sig för att sälja second hand-kläder eller prylar via sin egen blogg kallas det ofta bloppis.
Trolla - När en deltagare i en diskussionstråd har för avsikt att sabotera samtalet och snarare syftar till att skapa missförstånd och göra påhopp än att bidra till diskussionen. Att trolla är en handling som utförs av Troll
Twitterbeef - En konflikt eller uppeldad diskussion mellan två parter på Twitter. Kommer från hiphop-världens “beef”, en konflikt mellan två rappare (förr i tiden ofta mellan väst- och östkusten).
Placerape - Att “tagga” en vän på Facebook på en plats där den inte befinner sig genom Facebook Places. På vännens profilsida kommer det att se ut som att den “checkat in” på platsen.

Foliehatt - Från början en hatt gjord för att skydda mot strålning och och utomjordingar. Numera ett skämtsamt namn i webbvärlden på personer utan koll på läget, eller med långt gångna konspirationsteorier och skev verklighetsuppfattning. (IDG)
Jag trodde verkligen seriöst att jag skrev om ursprungslistan från språkrådet (den som Internetworld gjort en remix av) men jag hittar inte inlägget...

Språkrådet gör varje år en nyordslista med ord som kalsongbombare, inaskad och kaffeflicka. Av naturliga skäl platsar även ett gäng webbrelaterade ord på listan, som till exempel Facebooka och app. (IDG)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar