onsdag, mars 09, 2011

Därför var 8/3 2011 den bästa dagen.

Tisdagen 8/3 2011 - fettisdagen a.k.a Internationella kvinnodagen - är hittills årets bästa dag.


Att Internationella kvinnodagen var en dag att fira såg man inte minst i alla tidningar och bloggar men även på The streets of gothenburg.  Av en slump blev jag vittne till en demonstration i kvinnotema, som väldigt långsamt drog sig uppför paradgatan till poseidon där det sedan hölls några tal tror jag. här är ett grymt företag som nu inför kvinnodagen firar med att publiserar gratis broderigrejs (sånna som man följer när man broderar) och intressanta fakta om den Internationella kvinnodagen. (väldigt bra sida)

 jag kan endast utgå från mig själv of course och anledningen till att tisdagen 8 mars blev helt bäst är inte för att jag åt en semla och lyssnade på trumensambeln i demonstrationen, utan för att jag var på sveriges radio och spelade in några sketcher till p3-programmet humorhimlen lab som sänds på söndagar mellan 16:00 och 18:00. Dock inte säkert när våra sketcher kommer med.

Så, den tredje stora händelsen som gjort att alla oavsett midjemått kunnat helt utan ångest proppa i sig en klump deg med grädde helt utan ångest efteråt är Fettisdagen. det är snarare tvärt om, om man inte äter en semla så har man syndat. Att vi ens har mage att ägna en dag åt semlefrossans förbannelse när 1/6 av de svenska ungarna är överviktiga. denna dag bara avdramatiserar händelser som att någon proppar i sig 16 semlor utan att någon tycker det är konstigt, för... det är ju fettisdagen.
Dock tvivlar jag på att dessa kommer börja en period av fasta fram till påsk som egentligen var det ursprungliga syftet.

i sveriges radio p4 gävlaborg knackade journalisten Hasse Persson på hos "semmelmamman" Märta Frimodig. 84-år och bakar semlor som jobb. Intervjun avslutas såhär:
Äter du semlor själv?
– Ja!
Blir man tjock och fet och ful av dem?
– Jag tror inte blivit bättre eller sämre så jag tror inte de gör någon verkan, skrattar Märta. (Sveriges radio p4 gävleborg)
Vart fick han detdär om att man skulle bli tjock, fet och ful av semlor? var det så att han obetänksamt drog de tre första ord som hamnade i hans mun när han står framför Märta. Ville han ha en förklaring till att hon är tjock, fet och ful? Är det så att han på allvar inte vet eller tvekar han på att äta en semla av rädslan för att förvandlas till en Märta? Jag tycker bara att det är synd om Märta som inte fattar..

Spännande journalistik right? Tills nästa år hoppas jag att lite större ambitioner hamnar i kalendern, kanske Spring-en-mil-dagen, ta-midjemått-dagen och Släng-smöret-dagen kan sporra till en smalare framtid nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar