onsdag, mars 02, 2011

18-årsgräns för solarier

Utredningen vill införa en 18-årsgräns på solarier. Strålsäkerhetsmyndigheten avråder redan personer yngre än 18 år från att använda solarier. (DN)
Jag fastnade för denna nyhet eftersom jag har en vän som troligtvis verkligen inte skulle gilla ett sådant förbud, om det nu hade varit aktuellt innan hon fyller 18, vilket jag kan lugna henne med att det inte kommer bli.
Utredningen ska nu remissbehandlas. Förändringarna föreslås gälla från den 1 januari 2013. (DN)
Själv har jag aldrig lagt mig i en sådan tub så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Men om Strålsäkerhetsmyndigheten avråder mig så avstår jag. Bara ordet Strålsäkerhetsmyndigheten låter så respektingivande att jag skulle gå på vad som helst. såhär står det på strålsäkerhetsmyndighetens hemsida om solarium:
 Från solen och solarier kommer ultraviolett strålning, UV-strålning. UV-strålningen är skadlig och orsakar 400 dödsfall per år i form av hudcancer, framförallt malignt melanom. (strålsäkerhetsmyndigheten)

Strålsäkerhetsmyndigheten avråder i synnerhet personer under 18 år, personer med ljus och känslig hud och den som har många eller stora födelsemärken att sola solarium. Ju yngre du är, desto känsligare är huden.
Några råd om du trots allt solar i solarium:
  • Sola inte mer än 5 minuter om du inte redan är brun.
  • Var noga med att följa det solningsschema eller den bruksanvisning som ska finnas tillgänglig vid solariet. Överskrid inte den rekommenderade soltiden!
  • Sola inte i solarium i förebyggande syfte. Det ger inte ett säkert skydd mot skador från solen.
  • Anpassa tiden i solariet efter din hudtyp och efter hur solkänslig du är.
  • Följ de råd från Strålsäkerhetsmyndigheten som ska finns anslagna på eller intill varje solarium. (strålsäkerhetsmyndigheten) 

1 kommentar:

  1. dom grejerna följer jag! jag vet att det är farligt att sola fel, så jag solar med måtta :)

    SvaraRadera