lördag, mars 19, 2011

Att vara eller icke - Vän på facebook?

45% av sveriges befolkning är med i facebook (4 112 180), närmast en 50/50 delning mellan könen och hälften är mellan 18 och 30 år gamla. (social bakers)

Bland favoritföretag ligger Saab högst med tre gånger så mycket popularitet som tvåan Halebop.
Det som förvånar mig är åldern på facebooks användare. Jag har liksom en bild av den genomsnittliga facebookaren; runt 20, student med 300 vänner på fejan, Men tydligen inte.
För i genomsnitt har en facebookanvändare 120 vänner. Vilket jag tycker är ganska lagom, varför ska man egentligen ha 1200 vänner för? Om man inte skulle hälsa på personen i verkligheten, varför vill man då dela med sig av bilder, statusuppdateringar och privat information till den personen?

När jag kollar igenom och rensar lite bland mina vänner tänker jag efter:
  1. Vill jag dela mitt liv med denna person? Vill jag att hen ska veta saker om mig och mitt liv? bryr jag mig om vad denna personen gör?
  2. Behöver jag vara vän med denhär personen? Får jag några fördelar av att vara vän med denhär personen? Behöver jag vara vän med denna person för att hålla kontakt/arbeta över internet? Är det så att jag inte kan neka för att hen är en person jag träffar på ofta och inte vill att det skapas en konstig stämning?
Om då svaret inte är ja på någon av frågorna så finns väll ingen anledning att vara ”vän” med den?

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar