torsdag, mars 03, 2011

1/6 svensk unge överviktig

Om du är svensk, mellan 7-9 år och har 5 stycken icke överviktigare så är det troligt att du är just det: Överviktig. chansen för att du som läser min blogg skulle vara mellan 7-9, överviktig OCH med vänner är dock rent statistiskt sett ganska omöjlig.
Hela 17 procent av 7–9-åringarna – nästan var femte – i Sverige är överviktiga. (DN) 
Men om nu målgruppen för bloggen rent teoretiskt sett skulle vara ungar mellan 7-9 så hade kanske 17% varit överviktiga. från DN:s citat blir jag förvånad hur de får ihop sin ekvation. var femte är 20% och var sjätte 16.7%...


Om jag skulle spekulera i varför 17% av småglinen är överviktiga så skulle jag chansa på att det är den hopplösa curlingingen av svenska barn som satt oss här. barn som får vad de pekar på är inte gladare än andra barn, troligtvis motsatsen eftersom de inte kan springa hälften av vad deras (mindre) kompisar kan utan sin inhalator. 

Jag trodde inte att sån statistik förekom utanför USA:s gräns. men tydligen hade jag fel, och det är pinsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar