måndag, mars 21, 2011

Våld föder våld föder våld

I artikeln ”Vi män får lära oss att ta till våld” skriver forskaren Peter Gill om att vi skolan in i en kultur av våld eftersom det råder dubbelmoral i samhället när det handlar om våldshandlingar.

Jag tyckte artikeln var intressant och även om den är ganska diffus så tog jag till mig mycket av det hen säger.
– Det går att utbilda sig till våldsverkare, men det går också att omskola en huligan och en terrorist. Men för att det ska bli möjligt måste vi våga acceptera att våldet finns där hos oss alla.

Peter Gill menar vidare att våldsinskolningen bland unga är densamma oavsett om det handlar om politisk eller religiös extremism. Och den börjar ganska tidigt.
 
– I tonåren börjar den moraliska uppfattningen att svaja. De unga killarna och tjejerna börjar fundera på vad som är rätt eller fel, och i den situationen är det lätt att bli manipulerad. (DN)
Eftersom det på sätt och vis pratas om min egen målgrupp förstår jag vad hen menar med att den moraliska uppfattningen börjar svaja. För jag tror helst klart att man är väldigt lättpåverkad under tonåren, det är ju då som personligheten utvecklas som mest.

Dock kan jag tycka att hans kritik mot idrotten för att den ofta kopplas till krig är lite överdriven. Jovisst, att idrottare ”krigar” hör man i princip var och varannan idrottssändning, det kanske är bäst att vi undviker tävlingssituationer där man ska kämpa och där någon blir vinnare och någon förlorare? Tävlingar och idrott är inte bra för uppfostran av barn och ungdomar...

Dock är jag väldigt förvånad över att det var så mycket negativa kommentarer på artikeln. Jag fattar naturligtvis att de är de kritiska som oftast skriver kommentarer, men de flesta kommentarer handlade om absolut ingenting... att artikeln var intetsägande, tråkig eller ingenting i artikeln är en nyhet. Och jovisst, det kanske inte är så mycket i artikeln som förvånar men ändå.

Dock fanns det kommentarer som menade att våldet är positivt, beror på andra saker (ofta rasistiska åsikter) eller att det omöjligt går att göra något åt problemet och därför borde man inte bry sig.
W - Som en sista poäng - eftersom vi från tidig barndom får lära oss att våld är fel, farligt och hemsk blir människor överkänsliga för våld. Försök ställa er följande fråga (med ett öppet sinne): På vilket sätt är en smäll på käften värre än att tvingas stiga upp tidigt på morgonen (om man är kvällsmänniska) eller tvingas författa en rapport innan dead-line (om man har ryggproblem). (kommentar på artikeln, av signaturen W)
Hahaha, seriöst? Jämföra en smocka med att gå upp tidigt på morgonen? Vilken absurt sunkig jämförelse? Om det nu är sig själv som hen refererar till så måste Signaturen W ha ett fyhelvetes jobb och jag tycker att stackaren borde byta yrke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar