onsdag, mars 23, 2011

Svt misstänks ha planerat mord på Naturfilmen

under rubriken "SVT stryper svensk naturfilm" STEFAN QUINTH Ordföranden för naturfilmarna i Sverige 16/3 en debattartikel i Svd om hur SVT som enda kanal som annars satsar på naturfilm, nu tyst kväver svenska naturfilmares möjligheter att i television visa sina filmer.

Han hackar på vad han kallar "massproducerad, dålig, utländsk naturfilm utan kvalite som ofta i första hand hyllar våghalsiga och dumdristiga programledare" och framställer sig med de andra naturfilmarena som tappra kämpare som även när alla är emot dem fortsätter att göra film även om ekonomin inte tillåter det.

Och idag 23/3 kontrade BENGT STRÖMBRO programchefen för SVT Umeå med fakta för att försöka dumförklara Quinth.

Naturfilm förknippar jag med Animalplanet och Discovery channel men det är klart att bland de svenska kanalerna skulle jag säga SVT även om jag inte kommer ihåg någon naturfilm jag sett där. Svenska naturfilmer är ingenting kommersiella kanaler satsat något på vad jag vet. men jag har ändå en känsla av att jag sett utländsk naturfilm på 5:an. En sak jag fastnade för var meningen:
SVT arrangerar en tävling för unga naturfilmare under den Skandinaviska Naturfilmsfestivalen vid Nordens Ark i Bouhus län senare i höst. (svd)
Tävling. Även om jag aldrig gjort just naturfilm så blev jag sugen att testa det. Annars brukar det vara svårt att hitta inspriration eller energi till att göra film, men när det handlar om en tävling väcks filmaren i mig.

Läs även andras åsikter om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar