söndag, april 10, 2011

SDU-demonstration - för ett låtsasproblem

Idag, klockan 14:00, om drygt en timma
anordnar Sverigedemokratisk Ungdom (SDU) en stor demonstration mot svenskfientlighet i centrala Göteborg. Att motverka den växande svenskfientligheten står högt på SDU:s agenda (SDU)
Ehm... men va? svenskfientlighet, är det något de hittat på själva? För jag har aldrig känt mig utfryst, diskriminerad eller illa behandlad bara för att jag är Svensk. Varför ska man dela upp människor i "folkslag" och sedan måla upp de som troligtvist är minst diskriminerade av alla dessa "folkslag" som offer?

När jag läste lite kommentarer på artiklar om demonstrationen så väntade jag mig en hel del bitska kommentarer... Men dock inte, de få kommentarer som skrivits i DN handlade mer om hur odemokratiskt det var av "trasvänstern" att motdemonstrera utan tillstånd.
Detta kanske är för att ingen direkt bryr sig, då en demonstration på kanske en tiondel av motdemonstrationen inte låter som att det kommer påverka eller hota i något seende.

Runt 100 till 150 personer från SDU väntas delta i demonstrationen. Motdemonstranterna lär bli fler, mellan 500 och 1 000 stycken, gissar Erik Nord. (svd)

Att det väntas komma så många motdemonstranter i jämförelse till SDU-demonstranter provocerar nog bara sverigedemokrater och folk med liknande åsikter. För jag ser inte hur demonstrationen på något sätt kommer att kunna höras eller synas när de är så få, så varför ha demonstrationen? "Problemet" kommer ju inte lyftas fram i ljuset, för jag tror de flesta ser det som ett ickeproblem.

20 kommentarer:

  1. Du bor kanske inte själv i ett sk. "utsatt område" :)

    SvaraRadera
  2. Ja, exakt, det blir lite "Se på oss, vi får inte ens hålla en demonstration mot svenskfientlighet - vi blir diskriminerade! Vad svenskfientliga alla är! Buhuu!".

    SvaraRadera
  3. Eh, okej? Jag har otaliga gånger blivit utsatt för saker på grund av min svenska etnicitet.

    Senast igår gick jag höra av en vakt att "hur känns det att resten på klubben är blattar i ditt eget land?".

    Att du sedan sitter och gissar på hur diskrimineringsfördelningen i Sverige ser ut och sedan sitter och godtyckligt drar slutsatser visar bara hur klenbegåvad du är.

    Rasism förekommer i alla former, såsom arabers hat mot svarta (sinji) eller vita, svartas hat mot vita, japaners hat mot kineser och koreaner osv osv osv.

    Så att hävda att svenskar på något magiskt sätt skulle vara befriade från rasistiska påhopp är ganska löjeväckande och verklighetsfrånvänt. Men det är din sort som får partier som SD att frodas, tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Ehm, så du tycker att det är OK att dom inte får synas och höras under deras demonstration?

    Vad demokratiskt av dig!

    SvaraRadera
  5. Känner du till instegsjobb för invandrare? Där har du ett väldigt tydligt exempel på diskriminering av svenskar.

    SvaraRadera
  6. "För jag har aldrig känt mig utfryst, diskriminerad eller illa behandlad bara för att jag är Svensk"

    Nej, men så bor herr bloggaren knappast i vare sig Rosengård eller Rinkeby... eller hur?

    Kan garantera att på dessa orter är det vardagsmat.
    Och värst är det för svenska ungdomar i högstadie- och gymnasieålder.

    SvaraRadera
  7. Mord, är det någonting media hittat på? För jag har aldrig blivit mördad.

    SvaraRadera
  8. Det är viktigt att idioterna inte får stå oemotsagda med sina sjuka idéer. Men att attackera med våld är bara att göra SDU-glinen till martyrer. Något som är precis vad dom vill. Jag har därför ett litet råd eller tips till nästa gång de omogna glinen ska demonstrera. Man börjar med att träffas några timmar innan och äter en rejäl gemensam lunch baserad på bruna bönor (eller ärtsoppa om man nu inte tycker om bruna bönor). När rasisterna sedan genomför sin demonstration ställer man sig utefter deras demonstrationsväg och vänder mycket demonstrativt ryggen mot dom. Och sedan är det bara att låta naturen ha sin gilla gång så att säga. Bruna bönor kan vara mycket effektiva.

    SvaraRadera
  9. Svenskfientligheten existerar. Det handlar dels om politiker som förlöjligar etniska svenskar och hävdar utländska kulturers överlägsenhet, dels om brottslighet där invandrade gärningsmän rånar, misshandlar och våldtar svenska offer.

    SvaraRadera
  10. http://sv.wikipedia.org/wiki/Instegsjobb

    ett av många konkreta exempel på svenskfientlig politik! Öppna ögonen!

    SvaraRadera
  11. Du nämner att svenskfientlighet inte finns för att du inte har råkat ut för det. Då skall du testa att bo i Hjällbo tillsammans med svenskar som jag.

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran

    Om svenskfientlighet inte finns, då finns väl inte rasism riktat mot invandrare heller? Eller är det bara onda vita människor som kan vara rasister?

    SvaraRadera
  12. @Erik Hellsborn, bara för att en rånare med utlänskt ursprung rånar en svensk kan man ju inte dra slutsatsen att det var för att offret var en svensk. Jag tror snarare att de som rånar gör det av andra anledningar... typ brist på pengar. Varför måste folk se hudfärger i allt?

    @anonym, var skrev jag att det är "OK" att de inte "får" höras eller synas i sin demonstration? misstolka mig inte, jag tycker de borde FÅ göra sin röst hörd, dock tror jag det på plats kommer vara svårt för dem.

    @marcus, du har säkert ha rätt i att rasism förekommer i alla de slag. men jag tror att rasism föder mer rasism och fientlighet då den delar upp folk, och därför tror jag inte att en demonstration mot svenskfientlighet är ett sätt att motverka rasism, utan tvärt om.

    SvaraRadera
  13. @anonym, utifrån mig själv så är svenskfientligheten relativt sett väldigt liten jämfört med rasism riktad mot invandrare. vad menar du med att rasism inte finns? jag har iaf upplevt den, och gör det ofta, även om den inte drabbar mig. och utifrån dina åsikter gissar jag att du också stött på rasismen mot invandrare.

    SvaraRadera
  14. Edvin: Är det då inte märkligt att majoriteten av personrånarna har utländsk bakgrund och majoriteten av offren svensk bakgrund?

    När svenskar begår brott mot invandrare är detta skäl nog för polisen att klassa brottet som ett s k "hatbrott" med ökat straffvärde, trots att det kan finnas andra skäl. När däremot invandrare begår brott mot svenskar görs inte motsvarande bedömning.

    Rättssamhället anser alltså att svenskars brott mot invandrare är ett större problem än invandrares brott mot svenskar - och det trots att det sistnämnda är betydligt vanligare.

    SvaraRadera
  15. mord finns nog inte för jag har inte heller blivit mördad

    SvaraRadera
  16. @Allan, det vore bra om du hade några källor till dina påståenden...

    SvaraRadera
  17. Edvin: Det vore bra om du har källor till dina påståenden...

    SvaraRadera
  18. @Greger: vilka påståenden? jag har inte kommit med några faktauppgifter i det jag sagt utöver det som står i artiklarna.

    SvaraRadera
  19. Edvin: Jag trodde det var allmän känt. Men där ser man vilket dåligt jobb media gör. Här är iallafall en uppsatts i ämnet:

    http://www.reaktion.nu/PDF/Duppsats.pdf
    "Beräkningar visar att i synnerhet utlandsfödda ungdomar är kraftigt överrepresenterade på gärningssidan medan de drabbade till övervägande del består av etniska svenskar.

    Vid somliga fall har inslag av en viss ovilja
    baserad på etniska grunder förekommit från förövarnas horisont. Sedan några år ser
    rättsväsendet allvarligare på brott där främlingsfientliga/rasistiska (hetsande) motiv funnits med, dvs. sådana brott genererar högre straffsatser.

    Motsvarande nidingsverk mot
    majoritetsbefolkningen behandlas emellertid inte på samma sätt. I teorin men ej i praktiken är den utan möjlighet att gå vidare med en anmälan gällande etniskt relaterad kränkning.

    Samtliga medborgare i Sverige åtnjuter således inte möjlighet att åberopa synpunkter kring
    rasism och lagen om hets mot folkgrupp för en objektiv rättslig prövning när de subjektivt
    anser sig ha blivit utsatta."

    SvaraRadera
  20. Edvin: Av och till slinker dock ett och annat korn av sanning genom gammelmedias filter, som t ex den här artikeln om invandrares "krig mot svenskar". Jag gissar att det inte handlar om finska invandrare.
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran

    Artikeln visar att brist på pengar inte är motivet till rånen, hur man nu kan tro det i bidragslandet Sverige. Istället är målet att stärka sin egen självkänsla genom att kränka och förnedra värdfolket.

    Genom det självvalda ordet "kriga" och det faktum att man är invandrare och riktar sina brott mot urbefolkningen innebär alltså att man ser sig som ockupanter av landet. Eller som de så tydligt uttrycker det själva:

    "svenskarna ska lägga sig ner på marken och pussa mina fötter."

    SvaraRadera