tisdag, april 12, 2011

Radera min Identitet - Ja tack

Enligt en undersökning som gjorts skulle 57% vilja radera all information om sig själva på internet med ett klick om de kunde. Skulle du?

Jaha, varför då? kan man fråga, om den enda informationen som finns på nätet är en hög med festbilder och statusrader som lyder: Nu ska ut och supas! då kan jag förstå varför man vill  på nätet. för det är kanske inte en rättvis bild av en själv som man vill ge till folk.

Men om det endast står för en liten del av all information som finns att hitta på nätet om en kanske det inte är ett så stort problem.

Enligt artikeln på DN är det främst när det handlar om att söka arbete man inte vill ha denna informationen om sig. Och så kan det nog vara, man inser kanske inte det när man lägger upp bilder och statusuppdateringar att om några år kommer man ångra sig.

Personligen skulle jag inte radera min identitet, Jag har inte så mycket jag inte skulle stå för på nätet. men jag är ganska noga med att radera min historik när jag är på allmäna datorer och inte dela för mycket för alla på Facebook.

Om du vill veta hur du raderar info om dig på datorn så kan du: trycka på säkerhet - ta bort webbhistorik. då försvinner alla cookies, sparade lösenord och info om vad du gjort på nätet.

Undersökningen genomfördes i början av mars 2011 bygger på svar från 3000 personer över 18 år, från Storbritannien, Frankrike och Tyskland.

Imorgon resar jag till spanien men jag är snart tillbaka. tills dess kan du kolla in andra inlägg om facebook jag skrivit. I spanien kommer jag spela in ett repotage om turism och vad det är, Vi får hoppas det blir bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar