fredag, april 01, 2011

Hur ett lyckat Aprilskämt är

Många försöker luras idag. the first of April... jag har inte än blivit lurad men det är väll inte så lätt när alla är beredda på att folk kommer försöka luras. som traditionen säger har typ alla tidningar (och webbplatser) egna påhitt för att luras. och som de glädjedödare de är har DN avslöjat några andra tidningars fejkinslag. (men inte sitt eget)

Jag försökte själv leta lite halvhjärtat efter fejkartiklar men gav upp letandet då jag hittade denna artikel. men när jag letade försökte jag kolla efter grejer som inte innehöll dödade demonstranter, krig eller andra obehagligheter. för hur kul skämt hade det varit när de väl säger att det var ett skämt? varför skämtade ni om det...

När jag sedan läser dessa aprilskämt så slår det mig att ingenting låter realistiskt. eller jo... att en turistbyrå skulle målas om från ljusgul till grön. wow vilket scoop...men allt handlar om grejer som inte låter klokt och som troligtvis inte lurat någon, särskilt inte när alla vet att tidningarna luras på 1 april. typ:
 Hundbajs kan återvinnas till miljövänliga fyrverkerier, SSU i Motala föreslår att gymnasierna ska göras om till nattskolor för att bättre motsvara de ungas dygnsrytm, Fotgängare kan dömas för gångonykterhet och hjälmtvång införs när fotgängare klassas som fordon. (DN)
Däremot finns det ju andra som kommer på lite roligare skämt. typ Ikea, Centern eller SJ, fler hittas på aprilskamt vilket är en sajt som samlar på aprilskämt. Sedan listade e24 nyheter som kunde tagits för att vara sprilskämt men som inte var det.

Det perfekta Aprilskämtet är då följande: humoristiskt, intressant och realistiskt. yepp!

2 kommentarer:

  1. yeay, bra observation

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera