söndag, april 03, 2011

42% av facebookvännerna känner du inte.

Det genomsnittliga antalet vänner var 137 stycken i en undersökning av facebook (av 2,713 personer i åldrarna 18-65), 83% av dem från jobbet, tidigare arbeten eller skola.

Om du tar och kollar igenom dina vänner på facebook så kommer du troligtvis märka att du egentligen känner långt ifrån alla av dem. Så varför är man då vän med dem? (I genomsnitt är) 42% av dina vänner på facebook inga som du skulle kalla vänner i verkligheten, för de är okända för dig? 89% av alla de tillfrågade i undersökningen medgav även att de ignorerar deras statusuppdateringar/
/meddelanden/förfrågningar etc. (genom dölj-knappen), lite underligt kompisband.

Varför? ja, skälen varierar:
jag gillar inte mina vänner (32%)
de skickar för många förfrågningar från olika spel, typ farmville (28%)
de skriver för många statusuppdateringar (63%)
de alltid använder caps lock och alltför många utropstecken  (18%)

Så varför är man vän med dem? Personligen försöker jag att ta bort eller inte acceptera folk jag inte känner genom min mall-av-facebook-vänskap. dock har jag fortfarande folk jag inte känner på facebook, som jag ignorerar, fast 42% stämmer nog inte för mig.

Men tänk lite källkritiskt nu, det är en amerikansk
undersökning och troligtvis inte helt överförbar .

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar