lördag, april 23, 2011

Glass - på blodigt allvar

I DN hittade jag - av DN ekonomi - ett "test" av de nya glassarna inför vår/sommaren.
Panelen som skulle betygsätta glassarna bestod av två personer:
Sötsakskonnäs­sören Sebastien Boudet, trebarnspappa från gastronomins huvudstad Paris och ägare till det prisbelönta kaféet Petit France på Kungsholmen i Stockholm (DN)
och:
Johanna Dalin, åtta­årig glassälskare som går i första klass på Ålstenskolan i Stockholm och som på sin fritid tycker om att leka med kompisar, spela basket, fotboll och att dansa balett.(DN)
... Hur är titeln "glassälskare" en merit för att kunna betygsätta glass för DN ekonomi? och hur är faktumet att hon "tycker om att leka med kompisar" relevant i sammanhanget?

Jag tycker det är konstigt att panelen endast innehåller två personer, samt att en av dessa inte kan läsa artikeln själv och förstå innehållet. Dssutom är det konstigt hur undersökningen gått till.
Efter att ha ätit sig igenom 19 glassar under loppet av en timme var Johanna en smula socker­hög och Sebastien åt så mycket glass att han ”fick ont i hjärtat”.(DN)
Hur ska de kunna bedömma den sista glassen enligt samma skala som den första glassen när de är "en smula sockerhöga"
Vinnarglassarna blev Twister Fruit och Cornetto Vanilj & Hallon som båda fick en femma av Johanna och en fyra av Sebastien. (DN)
Jag har inte smakat av någon av de nya glassarna än. Men det enda jag hört är att den nya twister ska vara "äcklig". Förvånad blev jag av att den vann...

Jag vet... DN har nog inte tagit testet så seriöst. Men glass borde väll tas på samma allvar som tester av andra livsmedel...

Vilket Sydsvenskan fattat i sitt test av de nya glassarna. Där man skrivit omdömen och kommentarer till glassarna. Där man även fastslog att godistrenden inom glass fortsätter.

Jag blir ärligt talat sugen att utföra ett eget test... För att jag blev väldigt sugen på glass nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar