onsdag, januari 19, 2011

goda nyheter

Idag har många nyheter glatt överaskat mig. t.ex.
Mobilstrålning: inte farligt (i mindre än 10 iaf)
Elektromagnetisk strålning från till exempel mobiltelefoner, mobilmaster och trådlösa nätverk, är inte farlig för hälsan. Det slås fast i en ny rapport. (dn.se)
Men det går ännu inte att helt utesluta hälsorisker för den som använder mobiltelefon under lång tid, mer än tio år. (strålskyddsinstitutet)
yeay, Detta var sannerligen goda nyheter. Det är inte det att jag är rädd för att plötsligt mobilen ska växa sig till en enorm transformer-tripod (som i världarnas krig, på bilden) och stråla sönder mig.. Nej, jag kommer bara känna mig lite bekvämare över att jag inte behöver känna så.

Äta Frukt är bra för hjärtat

Den som äter mycket frukt och grönsaker minskar risken att dö av vissa hjärtsjukdomar. (...) Det visade sig att för varje ytterligare portion frukt och grönt som en person äter varje dag så minskar chansen att dö med fyra procent. Det här mönstret såg forskarna upp till cirka åtta portioner. En portion räknades som till exempel en liten banan, ett äpple eller en morot. (sveriges radio ekot)
yeay. Som den wanna-be positivist jag vill vara är det fint men man kan ju inte helt lite på faktan: De som äter mycket frukt kanske gör fler saker som påverkar hjärtat. Men det är fortfarande goda nyheter! :D

Mindre mat slängs i soptunnan
Var sjunde tillfrågad uppger att de slänger mindre mat nu än för några år sedan, visar en enkät som Konsumentföreningen Stockholm genomfört. (sveriges radio ekot)
yeay! Förutom det uppenbara skälet att det är mer ekonomiskt så är det ju både bra för miljön och matsituationen i världen.

Sedan finns det några nyhetsrubriker som är kassa:
Svårare för kvinnor att få arbetsskada godkänd
"inflation på väg uppåt"
Hälften av sveriges högskolor ineffektiva
majblomman välkomnar våren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar