lördag, januari 22, 2011

Min inställning

Den som vill pröva sin
styrka misslyckas ibland.

Den som vill bevisa sin
svaghet lyckas nästan jämt.

För att våga lyckas
måste vi våga misslyckas.

För att våga mötas
måste vi våga skiljas.

För att våga leva
måste vi våga dö.

(om konsten att leva, Bertil martinsson, sid 28)

När man påbörjar något med inställningen att man kommer misslyckas, så har man redan gjort det. oavsett resultatet. Enda sättet att lyckas är att tro på sig själv, vilket låter väldigt lättare än det i många fall är. Det är nog rädslan att misslyckas som gör att vi inte vill möta ett nederlag, därför skapar vi en bild där vi kommer misslyckas.

Här sitter jag nu och inser att om jag inte ändrar min inställning till det jag mest av allt vill nu så kommer jag inte att lyckas. Den insikten får mig att tänka att jag kanske borde ta det steget. Nej, jag Måste ta det steget, även om min fixering vid trygghet drar baklänges i loppet om framgång.

Det är lätt att skriva, prata och bestämma att jag ska ändra inställning, att sedan göra det är svårt. Men jag ska föröka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar