onsdag, januari 05, 2011

Framtidens reklam

det handlar om den nya typen av reklam, den som inte görs av välavlönade konsultgrävare, utan du, utan att få någon som helst ersättning. minns du reklamen för apoliva som visades i tv i början av sommaren 2009? En tjej som fäste blicken i dig och sjöng en nordisk visa medans det stormade runt henne. storm blev det minst sagt efteråt. över 100 000 anslöt sig till en antigrupp på facebook. det skrevs i tidningar och skräckexperter utalade sig. det verkade som om företaget som stod bakom reklamfilmen hade gjort bort sig, rejält.

Men det blev tvärt om, apotekets produkter sprängde alla försäljningsmål. Tack vare framtidens reklam och tusentals gratisarbetande människor. reklambyrån samlas, och det de kommer överens om är följande: if you can't beat them, join them. de tog kontakt med skaparen för gruppen, de ville sammarbeta. crowdsourcing heter det och har använts i hela världen av många företag.

dethär ljudklippet är en sammanfattning av en
dokumentär från verkligheten i sveriges radio p3.
ladda ner hela dokumentären här.
SE Apolivareklamen här.
du kan även hitta artiklar som skriver om ämnet
aftonbladet, DN och Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar