torsdag, januari 06, 2011

Topp 5 bästa reklamfilmer

Reklamfilm är bland de mest htade i vårt samhälle men det många inte tänker på är att det är det som betalar för programmen i de kommersiella kanalerna. man kan säga att film och tvprogram är till bara för att sälja in reklamen. Men ändå kan jag uppskatta en riktigt bra reklamfilm. en reklamfilm som fångar mitt intresse, belyser ett problem, som har något nytt, kreativt och häftigt eller visar en kontrast. jag har blandat filmerna med lite fakta och reglar för reklamer. här är min lista över topp 5 bästa reklamfilmerna i omvänd inbördes ordning:

På 5:e plats: Apoteket Hjärtat: Länge leve livet


TV-kanaler som sänder från utlandet, som TV3, omfattas inte av Sveriges förbud mot TV-reklam till barn samt reklam för tobaks- och alkoholvaror.

Det krävs en särskild ljud- och bildsignatur före och efter reklamen som tydligt skiljer reklamen från övriga sändningar.

På 4:e plats: systembolaget: tonårsfesten


Personer som spelar en framträdande roll i TV-program som huvudsakligen handlar om nyheter eller nyhetskommentarer får inte uppträda i TV-reklam.

Det ska tydligt framgå att det är fråga om reklam och vem som är ansvarig för den.

På 3:e plats: friends: elaka ord



Reklam för tobaks- och alkoholvaror är inte tillåten i svenska TV-kanaler.

TV-reklam får inte vara riktad till barn under 12 år.

På 2:a plats: comhem: on demand


Det finns flera olika typer av reklam:

  • Roliga - Vill ge en positiv känsla kring produkten. Ex. Ipren.


  • Faktareklamfilmer - Vill ge tittaren information om produkten eller tjänsten.


  • Känsloreklamfilmer - får tittaren att koppla en känsla till produkten eller tjänsten.


  • Reklamfilmer med handling - Visar en berättelse som ständigt återkommer med nya delar. Ex. ICA-såpan


  • Kändisreklam - reklamfilmer med känd person. Ex. l'Oreal


  • Infomercial - mycket längre reklamfilmsprogram som talar till människors fåfänga (vikt, utseende, muskler, rent hem). Ex TV-Shop och TVINS


  • Tomtemetoden - Reklambyrån lockar genom att "skänka bort" en vara. Ex. klädfirmor som H&M


  • På 1:a plats: IQ: rus


    mer fakta kan du hitta på konsumentverket

    1 kommentar: