lördag, januari 15, 2011

vargjakten=idioti

Vid gryningen idag påbörjades årets vargjakt och idag har 8 vargar skjutits av de 20 som får fällas i Sverige. personligen tycker jag det är skit. vilken rätt har vi att skjuta vargar när det knappt finns några kvar. Om vi i Sverige utrotar våra rovdjur, då kan vi inte ställa några krav på andra länder som vill utrota sina. och jag vill att det så länge jag lever ska finnas lejon, hajar.
Det vanligaste argumentet för att man ska få skuta av vår stackars haltande utrotningshotade vargstam på 200 individer (...) är människor är rädda för vargar och för att vargarna ska laga middag av deras får. ja men man kanske inte kan fylla en hage med gulliga stekar som går runt på fyra ben och ställa den mitt ute i en vargskog och sätta upp en skylt som det står "se men inte röra på." och rädd? jaha, jag kanske är jätterädd för våldtäktsmän! men får jag frikort på att skjuta mansgrisar för det? ne, det kan jag tala om för dig att det sa dem nej till mig på naturskyddsverket! (Sara Hanson i debatt i tankesmedjan, lyssna på ljudklippet.)
att vargen skadar hunden när du är ute och jagar, det är ju helt klart självförsvar, och det är ju inte ens olagligt för människor, ta inte med hunden när du ska jaga? denna meningslösa jakt på varg, som enbart är till för att tillfredsställa skjutglada fritidsjägare!
Håll Jägarförbundet och Sveriges jägare så långt bort det bara går när beslut om avskjutningar på rovdjur ska fattas. Sveriges regering och riksdag ska inte ta hänsyn till hur stort nöje jägarna ska få ha i skogarna. För det är precis vad det handlar om. Jägarna skjuter med glädje på varje räv som ses, rovdjuren ska bort. (kommentar på expressens artikel)
håller helt med. för det är ju så, 200 vargar är väll inte så jäkla svårt att handskas med? men det kvittar egentligen för det är 200 st! så jäkla fegt! för att:
I själva verket är Sverige ovanligt glest vargförsett bland de länder där djuret lever. I Europa har exempelvis såväl Spanien som Rumänien och Grekland över 2.000 vargar. Delstaten Minnesota i USA har 3.000 vargar på en yta hälften så stor som Sveriges. (dn)
men ändå finns idioter som INTE är jägare men ändå fallit för de sadistiska jägarnas propaganda varför man bör skjuta vargar:
Man undrar om aktivisterna vet att det är 10000 hektar mark som vargen skall jagas på,jag säger bara lycka till . Men till dej (namn) hoppas jag att AKTIVISTERNA blir ihjälskjutna . (kommentar på expressens artikel)

Några aktivister har ju smällt lite fyrverkerier, annars har jag inte läst om något speciellt motstånd. tycker att det borde göras mer. Jag står på Aktivisternas sida!

här är en debatt från tankesmedjan på youtube

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar