onsdag, februari 23, 2011

Zelmerlöwiseringen av Sverige

Måns Zelmerlöw tar över allsång på skansen till sommaren, Zelmerlöwiseringen tar ny kraft i Sverige. Måns är säkert jättebra som programledare för ett av de mest Svenska programmen, men ändå var min första tanke när jag hörde nyheten på p3 att jag inte unnade honom detta. 24 år och redan varit programledare för melodifestivalen och sommarkrysset samt vunnit Let's Dance. 
Skulle jag försöka lista de mest populära och svenska programen i sverige skulle denna troligtvis förväxlas med Zelmerlöws meritlista. Det var väll bara programledarrollen i allsång på skansen som fattades, som sedan Måns var 17 förfogats av nallebjörnen Anders Lundin.

En liten sak jag tänkte på: är det inte tillåtet för kvinnor att leda allsång på skansen? För... det har aldrig hänt (enligt wikipedia) så varför låter svt inte tjejerna vara med? Är det något de väntar på tills programmet ligger på dödsbädden, blir flyttat till svt24 och behöver raspirator för att överleva? Som den tysta bortgången av bingolotto.

Om jag skulle kanske ta en titt på kommentarsfältet på aftonbladets artikel, hittar vi:
Charnisse - 59 år
ÄNTLIGEN! Anders L. var aldrig bra, och jag gick aldrig till Skansen.Men nu kommer Måns, ja då går jag dit och lyssnar på honom, äntligen.Anders L kan inte sjunga. Jag förstod nästan ingenting. Va skönt att Andersslutar.
 
kalasus - 37 år
Allsång på Skansen tappar tittade varje år. Folk har tröttnat på alla dessa banala visor som förstör programmet. Varför inte bjuda på lite mer sketcher och underhållning istället för IQ-befriade visor om Skärgården. Måns tar ett nytt steg i karriären - nedåt.
Det finns folk som tycker båda delar, men om jag ska sammanfatta så tycker de flesta ur ett gilla-Måns perspektiv, även om Anders L lett programmet i 7 år, är det inte det jag säger: Zelmerlöwiseringen tar ny kraft i Sverige!

Inte för att jag är ett så stort fan av allsång på skansen men jag funderade ändå på vad skulle ge Anders lundin i avskedspresent, men ärligt talat så kommer jag inte på något. Kanske du har ett guldförslag värt att hyllas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar