söndag, februari 27, 2011

Sverige tar silvermedalj: i orolighet

japp, så står det alltså till. Vi svenskar är näst-oroligast i världen. Guld tog vi inte  för att:
Allra mest oro känner kineser inför jordbävningar, farliga ingredienser i maten, cancer, rattfyllerister och brist på vatten. (DN)
men tätt därefter kommer våra tappra Svenska representanter med gnäll och ångest över:
1. Miljöförstöring
2. Klimatförändringar
3. Cancer
4. Rattfylla
5. Ökade levnadskostnader
(DN)
Alltså: eftersom vi har så hög levnadsstandard och medellivslängd så tappar vi de saker som andra länder är oroliga över. Men istället för att bara sluta oroa oss - för det går ju inte - så oroar vi oss över saker som vi inte kan påverka, inte själva i alla fall. Min teori över varför det är så är att medierna gillar rubriker som: världen går under och så många blir offer för cancern.


Men jag tycker ändå vi ska ta det lungt. kolla på britterna:
Storbritannien
1. Asocialt beteende
2. Ökade levnadskostnader
3. Terroristattacker
4. Cancer
5. Fortkörning / farliga förare (DN)
Asocialt beteende var ordet. och på NE hittar jag förklaringen: som bryter mot grundläggande samhällsnormer; som inte tycker om att umgås med andra människor.
 -Hjälp! folk som inte vill umgås! Det som gräver i deras huvuden och gör dem ängsliga är folk som inte vill spela cricket och dricka the tillsammans.

Våran ängslighet känns lite mer befogad och global, det är bara en känsla men personligen är jag inte så orolig för att någon kriminell ska komma in hit och spöa upp mig helt oprovocerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar