söndag, februari 20, 2011

Recept för en öde ö (tema: öar)

Jag hade lite svårt att hitta något recept för en öde ö då sökmotorn på recept.nu inte hade varken bark, orm eller spindlar som alternativ till huvudingridiens. Men jag försökte ändå hitta något recept inom matväg för en resa till en öde ö.


På tal om recept.nu så kan man ju söka efter kockar när man försöker hitta recept. Alla dessa kockar som lyckats komma in i tv-rutan, vilken är målgruppen de alla försöker locka egentligen? Det kanske är uppenbart när Morberg med sitt flötiga hår och sin machostil blivit en tittarfavorit. Med undantaget för halv 8 hos mig(tv4) så försöker jag hålla mig borta från svenska matprogram.

Tävlingar som mästerkocken(tv4) och restaurang i vårat kök(kanal5) gör mig bara stressad och själva matlagningen finns knappt med ändå. Jag vet att jag precis ratade matlagningsprogram, fast jag kan ändå tycka att brittiska program är roliga: typ Jamie Oliver eller Gordon Ramsey. Det känns helt enkelt proffsigare, tummen upp.

Här kommer recepten att ta med sig till dendär öde ön:

Recept 1:

du behöver:
en tarantel (helst död)
ett stort blad
tråd
en pinne

gör såhär: vänd spindeln upp-o-ner, tryck till (om den inte redan är död). Samla sedan ihop benen och bind ihop dem med snöret. Smaksätt efter behag och svep in spindeln i bladet. Lägg på elden i ca 10 minuter. ät medans varm.

Recept 2:

du behöver:
orm
machete

gör såhär: Skär först av ormens huvud varefter du snittar upp ormen längs magen, flå skinnet och ta ut inälvorna. Skär upp köttet, krydda och grilla efter behag. servera gärna med friska grönsaker.

Ps. om du råkat bli biten av ormen kan det vara bra att spara den för att kunna identifiera och behandla effektivast möjligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar