måndag, februari 21, 2011

Öarnas öde ö är...

När jag tänker på en ö ploppar alla dessa ö-klyshor upp i mitt huvud med palmer, solstränder och djungel. precis som i tv-serien robinson. jag hade gärna varit med i robinson, om det nu inte varit filmat. Mest för att få testa sig själv och försöka vinna, utan att bli en robinson-d-kändis.

Jag tror inte jag är ensam om den blygsamma drömmen, men jag tror inte det har så mycket med just ö-grejen, visst spelar det in och idéen om total isolering lockar på ett plan också men jag hade nog inte hoppat upp på en båt om det var till en ö i svenskt vinterklimat. Det är just dendär tropiska ön som i öl-reklamen... Ni vet, "probably the best rescuing in the world"... eller ön i Cast away och Robinson Cruse. Så vill jag ju att ön ska se ut. öde ön av öde öar.

På p3 populär hade de ett litet ö-tema, om ö-musik. jag hade ingen anning om att det fanns en genre som heter så. men tydligen...
Vad är ö-musik? men först måste vi nog göra en liten distenktion. mellan musik som är gjord av någon som bor på en ö och musik av någon som drömmer om att bo på en ö. asså, när något brittiskt band från någon sotig industristad spelar in en låt om en ö, är det just drömmen att komma bort som är nyckeln. medan musik av folk som bor på öar, där hör man alltid att ön når igenom väldigt tydligt i musiken, i ljudbilden... (p3 populär, Billy Ringard)
abstrakt och luddigt ser det ut här så den som vill förstå eller bara veta mer kan gå inte på p3 populär och lyssna. Där listar de också de 3 viktigaste öarna i populärkulturen och pratar med de danska bandet som spelade in filmen: An Island.

Min egen favorit ö-låt är "Islands" av "the xx" som shakira nyligen gjort en cover på.

Här är p3-populärs spotifyspellista över ö-låtar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar