lördag, februari 19, 2011

topp 5 öar i film

Jag tänkte inleda en liten serie inlägg kring temat: "Öar" med att ranka filmer med öar. Kriterierna jag utgår från är att en ö ska vara platsen där filmen utspelas delvis eller helt.
Filmer som inte platsade på listan:

The incredibles
Flugornas herre
King kong
Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
Madagascar
Mamma mia
king kong vs godzilla

Så här är min lista över de bästa filmerna med öar i omvänd inbördes ordning:

På Femte plats:
Jurassic park - dinosaurier har lyckats framställas på en fiktiv ö där man parken planeras öppnas, men på en rundtur med några dinoexperter går något fel.

häftig, rolig och spännande film, det var dock ett tag sedan jag såg den.







På Fjärde plats:
Cast Away - ett plan krashar på en öde ö där Chuck Nolan (Tom Hanks) blir enda överlevare. han går där igenom en utmaning för att överleva.

Väldigt prisad film och smart, idéen bakom Lost kom ur denna filmen(i think).





På Tredje plats:
Batman, the dark knight - Gotham City är en fiktiv stad omgiven av vatten. där hjälten Batman räddar staden

Visst kan man se filmen som underhållning, men det finns en otroligt intelligent underliggande psykologisk tankeställare, den bästa filmen jag vet. dessutom är heath ledger en grym skådespelare.

På Andra plats:
The Island - Året är 2019 och världen har blivit förstörd, därför lever folk i en stad där de inte har någon kontakt med världen utanför, dock vill huvudpersonerna veta mer om verkligheten på andra sidan och om dendär platsen: The Island.

Filmen fick mig att fundera på var vi är påväg i utvecklingen och i vår syn på människan. hur långt är vi redo att gå för att rädda oss själva?

På Första plats:
Shutter island - En kvinna som begått mord har rymt från ett mentalsjukhus beläget på ön Shutter Island. vilket gör att Leonardi Di Caprio skickas dit för att hitta henne.

Jag såg filmen på bio och blev helt tagen av slutet. rent av provocerad av hur filmen slutade. det är ingen skräck alls men det ligger någon mystisk stämning som får en att sitta och tro att något lurt väntar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar