tisdag, maj 24, 2011

Frälsningsarmen, varför har jag inte hört om det förrut?

Jag vet. jag kräver mycket och det jag nu tar upp är egentligen en gammal nyhet men nu börjar jag få tid igen och jag börjar beta av de runt 500 blogginläggen som jag inte haft tid att läsa förän nu. Jag fastnade vid detta ämne för att ett gäng blogginlägg på rad handladeom samma sak, och då måste det ju vara något speciellt, bloggar som egentligen inte alls skriver om liknande saker i vanliga fall.

Det handlade om Kalla faktas granskning av Frälsningsarmen 8/5 2011. först läste jag ett inlägg av Linus fremin och bildade mig genast en uppfattning om programmet även om jag inte sett det, sedan återkom ämnet i Fuldesigns blogg och sist i Claphmaninstitutet. tre i annat fall helt skilda bloggar, som i denna frågan skillde sig åt. ni kanske förstår att Claphmaninstitutet (kristen tankesmedja) inte riktigt hade samma åsikt i frågan hurvida skattepengar ska gå till en homofobisk organisation.
 I USA hotade Frälsningsarmén att stänga alla sina soppkök om de enligt ett nytt lagförslag skulle bli tvungna att ge sina anställda samma förmåner för gifta homosexuella som heterosexuella. I Canada förstörde frälsningsarmén skänkta leksaker som föreställde Twilight eller Harry Potter hellre än att skänka dem eftersom de hävdade att Harry Potter och Twilight står för svart magi. Däremot hade de inga problem att skänka vidare leksaker i form av maskingevär. I Australien har Frälsningsarmén varit inblandade i en pedofilskandal. I Nya Zeland motarbetade frälsningsarmén aktivt lagförslag om hbt-rättigheter. I Malawvi vill Frälsningsarmén att bögar ska fängslas. (Fuldesign.se)
Jag tycker att det är en ytterst snedvriden bild av Frälsningsarmén. Det är inget journalistiskt scoop eller avslöjande, det är allmänt känt att den aktiva frälsningssoldaten måste följa vissa levnadsregler, och en viss trosinriktning. (claphmaninstitutet)
Om du vill läsa något om händelsen så föreslår jag att du först läser Fuldesigns blogginlägg (kort och konkret med mycket fakta), därefter Fremin för att du inte ska tappa intresse. Eftersom jag avslutade med att läsa Claphmaninstitutets inlägg blev jag bara arg när jag läste det. Det fanns ju inget vettigt i inlägget, bara en massa kritik mot Kalla fakta för att ha vinklat historian. Även om jag brukar gilla att läsa deras inlägg så slutade jag läsa ganska fort, så jag kanske missade den delen där de tar ställning i homofobfrågan men jag gissar att jag inte kommer tycka den delen är så givande heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar