lördag, augusti 06, 2011

30 timmars Harry Potter

Sedan sista filmen kom ut på bio (uppskattningsvis en månad sedan?) har man stött på honom överallt, Harry Potter har tagit över världen och jag kände mig utanför så därför satte jag mig igår eftermiddag och hade ett eget Potter-maraton. från första filmen till del 1 av sista såg jag fram till idag, sedan åkte jag och kollade på andra delan av sista filmen på bio idag. 

jag har blandat ihop filmerna så många moment har jag glömt vilken film de var med i, men det främsta jag tänker på är hur intensiva filmerna är. många saker saknar jag från böckerna. Men trotts det gillade jag sista filmen väldigt mycket. Det är nog inte bara jag som tänkt på det men första och andra filmen är de andra olika, den har en mycket mer konkret och tydlig dramaturgisk kurva. Historien är mer anpassad för just filmformatet. De andra filmerna är mer en del av en serie så att säga. 

Jag har bara läst fram till bok fem, så jag har nog missat mycket, men jag blev väldigt sugen att läsa dem nu, någon gång, när jag har tid. I annat fall blir det väl iaf fler Potter-maraton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar