lördag, december 25, 2010

Jultal

Runt om i världen handlade jultalen om allt från fred och krig till bröllop. Vår svenska kung hade ett fint tacktal, inte för att jag tror han författat allt själv men det var... fint. han hade en genomtänkt liknelse vid jorden som ett äpple: <Jag brukar tänka på jorden som ett äpple med jordskorpan tunn som ett äppelskal ... Om jorden är ett äpple, så är livet på vår jord människor, djur och växter lika ömtåligt som daggen på ett äpple som man lätt kan gnugga bort mot ärmen.> (lyssna på liknelsen)

<När kungen höll sitt traditionella jultal var miljön i fokus. Kungen tackade också för all uppskattningen kring kronprinsessans bröllop.> aftonbladet
så var det, han pratade om oljeläckan i mexikanska golfen, FN:s miljömöte samt om hur kunskap är lösningen på miljöproblemen. han nämnde också drottningens hjälporganisation och hur han rest runt under året. eeh.. va? pratar han om hur miljön måste vårdas när han sagt att <I våras gjorde drottningen och jag ett statsbesök i Brasilien. Jag besökte också Kina strax efter invigningen av världsutställningen i Shanghai> Inte för att han säger att han åkte sitt privatplan men jag tror inte han tog SJ-tåget eller en ståbiljett på ryanair.

Jag citerar kungen: <Det vilar ett särskilt ansvar på oss som under julen kan samlas i gemenskap med våra närmaste. Vi måste sträcka ut en hand och inkludera de i vår närhet som inte är lika lyckligt lottade. Detta är julens kärleksbudskap.> haha, undrar hur många hemlösa han bjöd in till slottet för att dela sitt julbord med? kungen lät ju inte ens daniels föräldrar komma in i julvärmen. Inte konstigt att svenska folket vill dra ner honom från hans tron. över 60% vill att han abdikerar så <Det är uppenbart att befolkningen vill att han abdikerar> säger Jon Andersson, projektledare på Sifo.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar