tisdag, november 16, 2010

spikmattan

jag har en spikmatta hemma,
jag har inte legat på den  (än)
men däremot har jag stått på
den. har inte orkat lägga mig
ner. <Att vila ryggen på
spikmatta hjälper vare sig
mot sömnproblem, stress,
ångest eller kronisk smärta.
Däremot fungerar den
utmärkt för att kapa akuta
smärttoppar för den med
långvariga muskelspänningar.>

(tidningen modern psykologi november 2010 sid 9) 

jag har inte testat den, men eftersom jag inte har några akuta smärttoppar så kanske det inte är någon ide iallafall. fast det är ju populärt med spikmattor så någon effekt måste det ju finnas, eller så kanske det är förväntningarna om att bli botade som får dem att bli friska: Placeboeffekten. fast det kvittar väll egentligen vilken för den egna individen. jag kanske ska testa mattan ändå, kanske förvandlas till en superhjälte, vem vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar